Wspinaczka górska a odpowiednia dieta – co warto jeść?

Wspinaczka górska jest specyficzną dyscypliną sportową i wymaga od nas specjalnego odżywiania. Przede wszystkim nie jest to sport, jak inne. Trenujemy go w różnych warunkach, z reguły na łonie natury. Specjalnie skomponowana, zbilansowana dieta stała się nieodzownym wyznacznikiem wspinaczki górskiej. Jak powinniśmy się odżywiać, jeśli uprawiamy ten ekstremalny sport? Czy przygotowanie posiłku, który można zabrać ze sobą w góry jest pracochłonne? Czy żywność liofilizowana faktycznie jest najlepszym rozwiązaniem?

Postaw na zbilansowaną dietę!

Aby bezpiecznie spędzić czas w górach, każdy wysiłek powinien być zrównoważony poprzez dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości kalorii. Zbliżając się do bariery 3000 m n.p.m nasz metabolizm przyśpiesza o 10-20%. Ciało znacznie szybciej niż w normalnych warunkach domaga się od nas żywności, czyli dostarczenia potrzebnej energii do przetrwania.

Każdy, kto chce uprawiać wspinaczkę wysokogórską musi idealnie przygotowany żywieniowo do tego sportu. Istnieje wiele zagrożeń żywieniowych podczas tak intensywnej wyprawy. Mogłoby się wydawać, że szczupłe osoby będą mieć lepsze predyspozycje do uprawiania wspinaczki. Jednak to nie zawsze prawda. Chudość nie koniecznie musi oznaczać wysportowaną sylwetkę! Owszem, jest to częściej bardziej prawdopodobne niż w przypadku osób otyłych. Jednak idąc w góry przede wszystkim liczą się mięśnie oraz bardzo dobra kondycja. Wspinaczka wymaga od nas dużej siły. Stąd też konieczność stosowania zbilansowanej diety.

O dietę należy zadbać nie tylko wtedy, gdy już znajdujemy się w górach, ale też i w domu. Warto stawiać na wysokobiałkowe produkty, które są głównym składnikiem budującym nasze mięśnie. Nie rezygnujmy też z tzw. dobrych tłuszczy, jak te pochodzące z ryb czy niektórych nasion. Nie zapominajmy też o węglowodanach, które dostarczają energii naszemu organizmowi.

Co zabrać ze sobą w góry?

Mamy odpowiedni sprzęt, zadbaliśmy wcześniej o treningi i dobrą dietę. To oznacza, że jesteśmy już przygotowani do wspinaczki i wyprawy w góry. Pierwsza rzecz, o którą musimy zadbać to żywność. Nigdy nie wychodźmy bez niej na żadną wysokogórską wyprawę. Niebezpieczeństwem na łonie natury, zwłaszcza podczas intensywnych treningów są tzw. zjazdy, czyli nagłe spadki cukru oraz odwodnienie. Zawsze należy mieć pod ręką wysokowęglowodanowe przekąski oraz butelkę wody, do której można wrzucić napój izotoniczny w proszku. Odpowiednie nawadnianie organizmu jest bardzo ważne, a sama woda nie wystarczy! Izotoniki pozwalają uzupełnić minerały i elektrolity, które tracimy podczas intensywnej aktywności fizycznej.

Wśród naszego wspinaczkowego ekwipunku swoje miejsce powinny znaleźć batony energetyczne i białkowe, które są w stanie zastąpić nam pełen posiłek. Tego typu żywność ma zbilansowane proporcje różnych składników odżywczych, dzięki czemu jest świetnym zastrzykiem energetycznym. Skutecznie gasi głód i nasyca nasz organizm. Bardzo wygodnym rozwiązaniem są także żele energetyczne. Dostępne są w wielu smakach, dzięki czemu każdy wspinacz znajdzie coś dla siebie. Wybierając się na dłuższą wspinaczkę dobrze jest postawić na żywność liofilizowaną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *